Blir man fet av en stärkelsebaserad diet?

Här är del två i min lilla serie om dieter, och även om jag inte vet riktigt ännu hur många avsnitt det blir av vilken diet som är bäst, så tänker jag ändå fortsätta att skriva om det.

I första delen så berättade jag om olika dieter jag har prövat. Första var LCHF, sen var det att hålla koll på kalorierna och motionera samtidigt. Sommaren 2013, så drack vi färskpressad juice i några veckor, och när jag var i skottland i våras så testade jag Paleo en vecka. Nu är det officiellt slut med dieter, och jag har gett upp hoppet om att gå ner de 15 kilon jag har gått upp sen jag träffade min sambo.

Trots det så vill jag ändå förmedla ett budskap om hälsa och dieter, eller snarare tala om vad man kan äta under resten av sitt liv för att nå en bra målvikt och aldrig behöva oroa sig över att gå upp i vikt igen. Det jag tänker skriva om nu är inget jag har provat själv, och orsaken till det ska jag tala om för er senare i inlägget.

Stärkelsebaserad diet – ett myntat begrepp av Dr. Macdougall.

I videon ovan, så berättar Dr. Macdougall om maten vi människor är tänkta att äta för att må bra. Den är (faktiskt inte) baserad på kött, utan den är baserad på stärkelse. Vi människor är tydligen inte gjorda för att äta så mycket kött och mejeriprodukter som vi äter idag, utan istället bör vi äta mat som är stärkelsebaserade. Enligt Macdougall, så blev vi inte civiliserade förrän vi började odla spannmål, och tydligen var det ändringen att gå från ”jägare och samlare” till en stärkelsebaserat samhälle som gjort att vi människor blev starkare och friskare. Forskningen har dock sagt i alla år från olika håll att stärkelse gör dig fet, och kött samt mjölk är bra, men andra studier har också sagt att ju mer frukt och grönt vi äter – desto bättre.

Personligen tror jag att vi alla är olika, men på sistone börjar jag åtminstone hålla med om att vi borde minska ner på köttätandet och äta mer veganskt för att rädda vår planet och vår hälsa.

I alla fall. En stärkelsebaserad diet är totalvegansk, fri från alla typer av oljor och ett limiterat intag av salt och kryddor. Det man äter på den här dieten är mest stärkelse – potatis, äggfri pasta, alla typer av spannmål (helst fullkorn i första hand) såsom vete, korn, bulgur och ris, men även bönor och linser samt majs. Ju mer stärkelse det innehåller desto bättre, då stärkelsebaserad mat innehåller mycket fibrer, men är relativt kalorisnåla och samtidigt mättande.

Enligt tallriksmodellen, så kan en typisk tallrik vara 50% potatis, 20% grönsaker, 20% bönor eller linser samt 10% frukt. Alla typer av oljor (även vegetabiliska sådana) och fetter är sånt man ska undvika, men avokado kan man äta men inte i stora mängder. Tanken är att ”fettet du äter, är fettet du bär”. Jag vet inte om jag håller med om det, men jag har inte provat den här metoden, så jag kan inte uttala mig om det.

Gällande motion, så är det faktiskt inget officiellt krav på att man ska motionera, även om det absolut hjälper för att få en bättre hälsa. Det kan i alla fall räcka med promenader eller att cykla, och någon mer ansträngande motionsform skall alltså inte behövas om man följer den här metoden.

Jag älskar stärkelsebaserad mat, med undantag för bönor och linser. Det är något jag alltid har haft svårt för, men på sistone är jag i alla fall mer intresserad av att äta det oftare, då det är fruktansvärt billigt och bra för hälsan. Sedan hösten 2013 har jag börjat äta det oftare, men det går väldigt trögt ändå.

Kostnad och krånglighet

I mitt inlägg om ekologisk mat, så skrev jag lite om stärkelsebaserad diet, och att eftersom den här maten är så billig, så kan man alltså utan problem hitta alla dessa grejer man ska äta ekologiskt och såsom jag har räknat ut, så borde maten fortfarande räknas som otroligt billig, jämföres med vad kött och mejeriprodukter kostar. Köper man hem 5 kilos säckar med ris, potatis, lök och flak med krossade tomater, 500 grams förpackningar av bönor och linser (eller större om man kan hitta det) så har man ett bra basförråd med grejer, som man enkelt kan göra lunchlådor och middagar för under 5 kr per portion (säkerligen, men jag är inte bra på matematik). Det kanske kostar 10 kr per portion om man köper allt sånt ekologiskt. Frysta grönsaker är ju generellt sätt också billigare än färska, och vissa studier säger att frysta grönsaker är ibland bättre än färska, för att de får växa färdigt, och därmed behålla all sin näring.

Enligt lilla bönboken så är tumregeln för 1 dl bönor eller linser blir ca 3 dl när de är färdiglagade, och gör man exempelvis en gryta med andra grönsaker så kan man få 4 portioner på ca 1 dl torra bönor. Drygt och billigt med andra ord.

Den här dieten gör matlagning också väldigt enkel. Man kan (som jag nämnde innan) göra rätter för hela veckan, vilket gör det hela väldigt simpelt, om man bortser ifrån att en dag i veckan så står man och kokar mat och bönor hela dagen, men man sparar tid i vardagen, så att hålla på och laga mat i en timme varje dag när man kommer hem efter jobb och skola behöver man alltså inte göra om man följer den här dieten.

Ett tips är exempelvis att koka alla bönor på en gång, frysa in dem i lådor och när man behöver en mängd, så tar man bara fram sitt decilitermått och plockar åt sig vad man behöver. Ris kan man tydligen också koka i förväg, kyla ner eller frysa in i påsar och göra samma sak med, men jag vet inte om jag rekommenderar det. I alla fall, så kan man göra gigantiska förberedelser av den här maten, vilket då gör den enklare att hantera i vardagen. Man kan alltså ha en fullflärdad, nyttig middag på 5-10 minuter om man förbereder på rätt sätt. Det är också ok att använda sig av frysta grönsaker (som jag nämnde innan), färdigkokta bönor på konserv samt konserverad frukt om man vill det.

En säkrad viktnedgång?

Eftersom jag inte provat den här dieten själv, så kan jag inte säga ifall den har hjälpt mig. Däremot så tror jag att det ligger något i det, då den är vegansk, men bara för att man är vegan, så behöver inte det betyda att man är smal och hälsosam. Dr. Macdougall pratar ofta om ”feta veganer”, och man kan enkelt leva på coca cola och oreos och ändå vara vegan, likadant som för mycket fett i form av avokado och nötter kan bidra att en vegan inte är smal (enligt Macdougall, jag vet inte om jag håller med).

Enligt den här dieten, så kan man förvänta sig att gå ner ca 2 kg i  veckan, och man får ”akta sig” så man inte blir för smal på den här dieten. Folk rasar tydligen i vikt, och äter sig mätta på mat lagad från grunden, fri från e-ämnen, olja och för mycket salt samtidigt som många blir fria från sjukdomar såsom diabetes, fetma och hjärt/kärlsjukdomar.

I nyhetsbrevet som jag länkade till ovan, så finns en tabell om hur lite man kan väga om man följer den här dieten totalt. Jag som ”gärna” hade velat väga ca 50 kg igen och vara så smal som jag var innan jag gick upp ca 15 kg, kan ”lätt” väga så lite igen, genom att äta den här maten. Om den nu funkar d.v.s. Det vet jag ju inte. Det enda jag kan säga med säkerhet är att när jag och min sambo sommaren 2010 höll koll på kalorierna så åt vi faktiskt under den perioden väldigt mycket stärkelserik mat, såsom ris, men jag vet inte om det gjorde någon skillnad. Förmodligen var det balanseringen av kalorier som var orsaken till den viktnedgången.

Slutsats

Hade jag haft ork och lust att ”pröva” en diet till, så hade jag gärna gjort det vid det här laget. Personligen dock, för min del, så är det nog inte lönt, men de positiva delarna är nog egentligen bara att det är ett jävligt billigt och okomplicerat sätt att äta mat på. Å andra sidan så tycker jag den verkar oerhört tråkig, då mejeriprodukter, särskilt creme fraiche, är något jag hade saknat otroligt mycket. Dock – om jag nu hade testat att äta mer stärkelserik mat och särskilt mer bönor samt linser så hade jag inte ätit det fullhjärtat. Jag hade aldrig gått över till att vara en totalvegan på det här sättet, men kanske hade det varit en tillfällig grej, bara för att se hur det hade hjälpt mig att gå ner i vikt.

Det hade varit otroligt nice att slippa bry sig om matlagning om dagarna och sänka matkostnaderna rejält. Hade man ätit den här maten strikt, så hade det troligtvis varit en dagskostnad på 20 kr per dag, eller så, istället för 130 kr ungefär som vi har just nu – delat på oss två.

Vi får se vad som händer, men otroligt intressant är det i alla fall.

Är du intresserad av att läsa mer, så googla på det, se youtube klipp och läs Dr Macdougall’s nyhetsbrev. Vill du ha en mer lättförklarad version av det jag har sagt, så kan du läsa hans ”Color picture book” där det finns massa bilder på vad du kan äta och i vilka mängder. Den är översatt till ett flertal språk, men inte till Svenska ännu.

Tre rödljus, grönt, gult och rött. En symbol för Macdougall’s diet om vad man bör äta i olika mängder. Bilden är en länk till originalet.

Vad tycker du om allt det här? Lämna gärna en kommentar här på bloggen med dina åsikter.

Kommentarer gör bloggande mycket roligare, så lämna gärna en eller två! Glöm dock inte att följa kommentarsreglerna!