Recension | The Eye of the World | Wheel of Time

En bild från första boken i WoT serien. Jag vet inte vem som har målat den dock. Bilden är en länk.

Här kommer den efterlängtade recensionen på första boken i Wheel of Time serien. Jag har ju som sagt äntligen läst färdigt den första boken i serien och påbörjat den andra och nu ska jag skriva vad jag tyckte om den.

Handling:

Boken handlar om Rand, Mat, Perrin, Egwene samt Nynaeve som bor i en liten by som heter Emmond’s field. Just det här året har vintern varit otroligt lång och en kväll så attackerar trollocker byn, och de måste fly till en stad som heter Tar Valon. En Aes Sedai (Moiraine) och hennes väktare (Lan) hjälper dem dit och på vägen så hamnar dem i diverse situationer som präglar deras liv för evigt. Trollocker och Myrdraal attackerar dem konstant och de arbetar för den mörke (the Dark One). Denne onde person möter också de tre männen Rand, Mat och Perrin i deras drömmar för att försöka rekrytera dem till hans armé.

Min recension:

Jag gillar den här boken, även om jag ibland hade oerhört svårt att hänga med i både text och när jag läste den via ljudbok. Namnen på karaktärerna är väldigt konstiga så det tog tid innan jag förstod vad alla hette och vad de pratade om. Storyn är dock mycket spännande, då jag älskar den här typen av berättelser, likadant som jag älskar Harry Potter och Narnia. Magi är ett måste, ungefär om jag ska vara intresserad eller något i den stilen. Jag har främst läst boken via ljudbok och det är två personer som läser upp boken, en man och en kvinna.

Viktigt att veta:

I vissa delar av boken, när det exempelvis bara handlar om kvinnorna i berättelsen så är det kvinnan som läser. Personligen så tyckte jag det var väldigt störigt, då hon inte alls läser lika bra som mannen. Dock läste mannen väldigt fort under de första kapitlen men sedan så blev det en bättre takt. Eftersom jag har mycket svårt att förstå text när jag läser det ”som vanligt” så föredrar jag ljudbok, men då det inte finns någon typ av filmatisering av den här boken eller serien så bidrog det till att jag hade svårt att följa med i berättelsen.

Jag föredrar alltid att se såna här saker visuellt istället för att läsa om dem, men om jag har sett filmen eller serien på TV tidigare eller på bio och jag senare läser boken så brukar det underlätta en hel del. Dock är jag som sagt ingen bra bokläsare, även om jag verkligen hade velat vara det. Trots det så är den här boken väldigt bra och jag rekommenderar att ni läser den för att sedan fortsätta och läsa resten av serien.

Orsaken  till varför jag är så dålig på att läsa text och förstå den är för att jag har hyperlexi, vilket innebär att jag läser fort, bra och ”utmärkt” men jag förstår typ inte alls vad jag läser, så missförstår nästan allt och har svårt att få ut kontexten av det hela. Ser jag något, exempelvis en dokumentär så suger jag istället åt mig allt som en svamp och förstår mycket, mycket mer. Jag har dock ingen aning om hur pass gravt det är, men jag får i stort sett sällan något ut av att läsa eller höra (som via ljudbok) utan att se det, med bilder och ljud är så mycket roligare och bättre för mig.

Faktum är att jag nästan blir arg varje gång jag läser en bok, för även om jag ibland kan bygga upp scener etc från böcker, såsom det är tänkt, så vill jag bara se det hela i en film eller TV serie istället för att läsa om det och den oviljan av att läsa mig till något förstör mycket av själva upplevelsen, men det är inget jag kan hjälpa. Det är bara så jag fungerar.

Nu rabblade jag dock på väldigt mycket om annat, men jag tänkte att det var viktigt att dela med mig lite ytterligare av hur jag fungerar så ni förstår hur jag tänker nu när jag har recenserat den här boken lite smått.

Om du har läst den här boken, vad tyckte du? Avslöja inga specifika detaljer för att förstöra för andra som inte har läst den ännu, tack!