Bygg inte höghastighetsbanor – Nej, satsa på vakuumtåg istället!

Det var ett tag sen jag skrev om någon nyhetsartikel, men nu börjar jag nästan tröttna på hela den här debatten. Eller ja, gällande tåg så förstår jag inte varför folk inte bara pratar om Elon Musk’s Hyperloop eller ett annat system för vakuumtåg kallat ET3.

Sverigeförhandlingen presenterade nyligen sitt förslag på höghastighetsbana mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Sverige skulle behöva ungefär tio gånger så stor befolkning för att få lönsamhet i höghastighetsbanor, skriver Roland Andersson, professor emeritus i bygg- och fastighetsekonomi vid KTH.

Källa: Debatt: Bygg inte höghastighetsbanor

Jag vet inte direkt vad en Hyperloop kostar att bygga, men det är i alla fall billigare än höghastighetståg. ET3 däremot kostar en tiondel av det. Alltså, om man hade byggt ett nätverk för vakuumtåg enligt ET3’s modell så hade det inte kostat 170 miljarder att bygga höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö via Jönköping, utan det hade i så fall kostat ca 17 miljarder. Själv tror jag det hade blivit ännu billigare än så, för ett vakuumtågsnätverk (eller bana, vad man nu vill kalla det) hade kunnat följa motorvägen, och det hade heller inte krävt en massa mark. Det går fortare att bygga och antalet naturresurser som går åt är mycket mindre än det föreslagna för höghastighetståg. Dessutom så hade man kunnat åka i hastigheter som är flera gånger snabbare än höghastighetståg. Och du hade också kunnat åka direkt till den station du önskar utan byte.

Om vi leker lite med tanken att Sverige hade byggt ett nationellt nätverk för vakuumtåg med ET3, så hade en resa mellan Växjö och Stockholm tagit max 1 timme, förmodligen bara 45 minuter eller så, då man hade åkt i enskilda ”poddar” eller kortare tåg med bara ett fåtal platser och åkt direkt. Idag får jag byta tåg i Alvesta och vänta + att tåget åker förbi en massa stationer och stannar för att plocka upp nya passagerare. Jag klagar ändå inte, för nu tar det mig i bästa fall 3½ timme till Stockholm. Det är mycket bättre jämföres med när jag bodde i Malmö eller i Karlskrona. När jag bodde i Malmö tog en resa ca 5 timmar och i Karlskrona så var det nästan fan helt omöjligt att åka tåg, för inget funkade så bra, så när jag bodde där var det bäst att åka bussen, som tog närmare 9 timmar eller nått sånt. Eller så tog man flyget…

Nä, nog pratat om höghastighetståg! Vakuumtåg borde vara det enda samtalsämnet i den här debatten. Varför vill man inte spara 90% av kostnaderna, resurserna etc och dessutom åka helt utan byten upp till 3 gånger snabbare (minst) jämföres med höghastighetståg?

Hade vi haft ett globalt nätverk med vakuumtåg enligt ET3’s modell hade man kunna åka från New York till Peking på 2 timmar (minst 650 mil i timmen). Min fråga är bara varför? Det här är något som borde ha funnits för längesen!

Systemet med vakuumtåg är dessutom helt friktionsfritt, mycket mer miljövänligare än elektriska tåg (som redan idag är extremt miljövänligt), det är en tystare, bekvämare resa och också mycket mer säkert jämföres med både flyg och traditionella tågresor.

Tror du mig inte, så fine by me. Googla på det och bilda din egen uppfattning om det här – som med allt annat. Själv vill jag bara ha en så bra framtid som möjligt för alla och resor är en grundpelare i det hela.

Kommentarer gör bloggande mycket roligare, så lämna gärna en eller två! Glöm dock inte att följa kommentarsreglerna!